Hallqvist & Jansson Bostadsjuristerna AB

  • Telefon: 08 - 520 247 00
  • Fax: 08 - 520 247 01
  • E-post: info@bostadsjuristerna.se
  • Hemsida: www.bostadsjuristerna.se
  • Adress: Holländargatan 22, Stockholm

Bestrida faktura från hantverkare – de 5 vanligaste misstagen

Efter åtta år med det trista 80-talsköket är det äntligen dags att uppdatera så att du att du slipper påstå att du älskar retro varje gång kompisarna kommer över på middag. Eller kanske har du bestämt dig för att glasa in verandan för att förlänga de ofta medelmåttiga svenska somrarna. I Sverige är det ofta regnigt, grått och under vissa månader nattsvart. Kanske är det därför det är så viktigt för oss med hem och inredning. Renoveringsprojekt är roliga och leder i de flesta fall till ett resultat som vi kan vara stolta över och som ökar vår vardagstrivsel. Förutom när du råkar ut för en inkompetent hantverkare och det börjar gå fel och – i värsta fall – dessutom visar sig vara fråga om en så kallad fuskbyggare.

Hos oss på Bostadsjuristerna får vi många frågor om hur man ska hantera hantverkare som inte gör sitt jobb ordentligt. De dyker inte upp när de ska, tar längre tid på sig än vad de lovat, verkar helt ha tappat intresset för ditt projekt, tar betalt för extra material som de aldrig berättat att de behövde – eller försöker fakturera dig för deras parkeringsböter. Exemplen är många. Hur undviker man då en sådan situation? Här följer en lista på vanliga misstag som vi ser att konsumenter gör och som man bör undvika.

Inget eller ett dåligt avtal skrivs

1. Inget eller ett dåligt avtal skrivs

Det absolut bästa man kan göra för att skydda sig mot oärliga hantverkare är att göra ett gott förarbete. Det är lätt att vara ivrig när man väl bestämt sig. Kanske ditt badrum är i ett sådant dåligt skick att det verkligen behöver åtgärdas snabbt. Det lönar sig dock alltid att leta efter en hantverkare med goda referenser och ett stabilt företag. Se gärna vår artikel om just anlitande av hantverkare.

När du väl bestämt dig; se till att ett riktigt avtal skrivs mellan dig och hantverkaren. Enbart offerten räcker inte. Man ska också passa sig för dåligt skrivna avtal, ett exempel på detta är hantverkare som kommer dragandes med 30 sidor fullspäckad text som endast en branschjurist kan förstå eller bara en enda sida där hantverkaren lovar att ta ansvar för allt och vara så försiktig som möjligt. Det kan ju verka professionellt med en snygg logga från en dyr advokatbyrå, men ett bra avtal ska vara skrivet på ett sådant sätt så att vem som helst ska kunna (och vilja) läsa det. Saker och ting ska vara klart formulerade och lätta att förstå. Inom branschen finns det standardavtal som Hantverkarformuläret och ABS 09 som kan rekommenderas.

Ett bra avtal ger dig information om hur frågor som uppkommer ska lösas och skyddar dig mot framtida problem. Konsumenttjänstlagen gäller för hantverks/entreprenadtjänster som en konsument beställt. Lagen ger dig som konsument vissa rättigheter och skydd men dessa är övergripande. Utan ett avtal blir det väldigt svårt att reda ut vem som ska stå för till exempel extra material när ord står mot ord. Hantverkaren säger att du gått med på att betala extra material, medan du kommer ihåg att allt material skulle ingå. Känner du dig osäker på ett avtals innehåll? Gå till en bostadsjurist och få det kontrollerat och förklarat innan du skriver på.

Kunden betalar i förväg

2. Kunden betalar i förväg

Det förekommer att hantverkare vill ha betalt i förväg. Kunden befinner sig sedan i en situation där man betalat, men fått felaktigt eller inte färdigt resultat och vill ha pengarna tillbaka. Det finns inget krav i lag att betala i förväg. Man har ingen skyldighet att betala innan ett arbete utförts. Däremot kan det vara rimligt med delbetalning efter varje utförd fas, särskilt när det gäller större jobb. Kräver en hantverkare betalt i förväg så anlita någon annan. Att man vill ha betalt i förväg kan också vara ett tecken på att ekonomin är dålig i företaget. Går företaget i konkurs är chansen att få tillbaka några pengar överhuvudtaget i stort sett borta.

Som konsument ska man alltid komma ihåg att det absolut bästa förhandlingsvapnet man har är sina pengar.

Kunden vet inte hur man formellt bestrider en faktura

3. Kunden vet inte hur man formellt bestrider en faktura

För att du ska kunna använda dig av det skydd som konsumenttjänstlagen ger gäller det att du bestrider en faktura på rätt sätt. Att du säger till hantverkaren att du minsann inte tänker betala räcker tyvärr oftast inte. Ett bestridande, d.v.s. att du inte vill betala, bör vara skriftligt och skickas per e-post eller brev. Glöm inte att spara din egen kopia. Det är också viktigt att noga ange varför du tycker att du inte ska behöva betala. Det kan också vara av värde att anlita en besiktningsman om du behöver stöd för att arbetet inte är korrekt eller t.o.m. ofullständigt utfört.

Att först i efterhand hävda att du inte betalade en faktura för att du var missnöjd minskar dina chanser att få rätt. Man måste med en gång när man är missnöjd med någonting meddela detta. Tänk också på att det är du som ska kunna visa att du faktiskt bestritt, därför är dokumentation av bestridandet viktigt.

Kunden faller för hantverkarens hot om inkasso och kronofogden

4. Kunden faller för hantverkarens hot om inkasso och kronofogden

Kanske befinner du dig en situation där du inte är nöjd med det arbete som utförts och du har meddelat att du inte tänker betala innan felet är fixat. Har du otur så vägrar hantverkaren att medge att felet ens existerar och hotar istället med att inte göra färdigt resten av jobbet innan du betalar. I värsta fall hotar hantverkaren med att gå till inkasso eller kronofogden och påstår att du kommer att få en betalningsanmärkning (så nästa gång du vill ta ett billån så kommer det inte att gå). Många gör misstaget att falla för detta och betalar trots att man inte är nöjd.

Du är inte skyldig att betala bara för att ett inkassoföretag kontaktar dig. Har du bestridit en faktura hos hantverkaren så bestrid också inkassoföretagets krav. Det är hantverkarens företag som ska bevisa att du är skyldig pengar. En privatperson kan inte få en betalningsanmärkning innan det är fastställt i dom eller utslag att du faktiskt är skyldig företaget pengar.

Kunden anlitar ett annat företag för att göra färdigt jobbet

5. Kunden anlitar ett annat företag för att göra färdigt jobbet

Att försöka leva ett normalt liv omgiven av byggdamm vecka efter vecka eller månad efter månad frestar på. För att inte tala om att behöva använda en bajamaja och duscha på jobbet. Vid trubbel med hantverkaren och när hela bygget står stilla tappar man lätt tålamodet och anlitar en annan hantverkare. Problemet är löst, förhoppningsvis, men tyvärr kan det uppkomma jobbiga följdproblem. Den första hantverkaren säger att det inte fanns någon grund föra att häva avtalet och vill ändå ha full betalning. Eventuella garantier som denna lämnat på arbete och material kan också sätts ur spel helt eller delvis.

För att inte förlora för mycket pengar i slutändan är det därför oftast det bästa att fortsätta jobba med den ursprungliga hantverkaren, trots att det kan kännas väldigt frustrerande. Dina 72 telefonsamtal och till sist ganska arga textmeddelanden hjälpte inte. Men en väl formulerad skrivelse från en jurist kan få igång processen och kommunikationen igen. De flesta hantverkare föredrar att försöka fixa (avhjälpa) fel framför att helt förlora jobbet och inte veta hur mycket de till sist kommer att få betalt.

Som konsument och kund måste du också visa att hantverkaren fått möjlighet att avhjälpa ett fel och sedan faktiskt inte gjort det för att du ska ha rätt att häva avtalet mellan er. Agerar du för fort kan det, förutom att du riskerar att behöva betala två hantverkare, finnas risk för att du blir skadeståndsskyldig gentemot den första hantverkaren för att du hävt avtalet utan grund.

För att drömmen inte ska förvandlas till en mardröm; undvik dessa misstag. Skaffa flera offerter och anlita en erfaren, välrenommerad hantverkare, se till att det finns ett skrivet avtal (som du förstår), betala först efter utfört arbete, känn till dina rättigheter och ha is i magen när det uppstår problem. Se också till att dokumentera hela processen. För gärna en dagbok med bilder över hela projektet och bestrid alltid skriftligt. Även om du redan har begått något av dessa misstag så finns det hjälp att hämta. En erfaren bostadsjurist kan hjälpa dig att reda ut situationen.

Låt oss hjälpa dig bestrida faktura från hantverkare!

Kontakta oss här för en inledande kostnadsfri rådgivning eller boka ett möte med en av våra erfarna fastighetsjurister.

Kostnadsfritt samtal!

Vi kan bostadsjuridik, låt oss hjälpa dig. Börja med en inledande kostnadsfri rådgivning.

Hej, mitt namn är Sofie. Jag är en av juristerna som tar emot din fråga!

Varför Bostadsjuristerna?

Bostadsjuristerna är en konsumentinriktad byrå med fokus på problemlösning. Vi hjälper dig med alla slags frågor som kan uppkomma i samband med anlitande av hantverkare och bestridande av faktura. Enligt vår erfarenhet är det också för det mesta bästa att jobba tillsammans med båda parter för att hitta en bra lösning. Vi känner till de regler som gäller och kan medla mellan dig och hantverkaren. Därmed inte sagt att vi inte är beredda att fullt ut använda de rättsliga medel som finns för att hjälpa dig på bästa sätt. Vi är experter på området och inget uppdrag är för litet för oss.